Rapport från Japan del ...

Efter en lång, dyster tystnad är jag åter aktiv på interwebben. I alla fall för några minuter och ett inlägg. Som vanligt är mina ambitioner skyhöga och inkluderar en regelbunden uppdatering om det mesta i mitt liv, men vad som sedan faktiskt kommer produceras, det är upp till gud.
Idag har vi i skolan studerat 敬語、eller keigo som det så fint uttalas. Detta påfund är ett överartigt sätt att tilltala någon som står dig högre i rang. Till exempel rektorer, Douglas Adams och män. Om du förtrycker dig själv och samtidigt får den andre att framstå som en gud, då har du lyckats.
Detta är någonting som jag står kluven till. Givetvis känns det aningen onödigt då jag faktiskt helt klart står högst på världens hierarki. Möjligtvis under Ghandi men han är faktiskt avliden och räknas därför inte. Å andra sidan är det intressant att lära sig, och också att veta hur de vanliga människorna borde tilltala mig.
Eftersom jag bor i Japan äter jag nudlar och sushi varje dag, och så även idag. Därför begav jag mig efter skolan hem och lagade till mig lite ramen. Nu är de konsumerade, och snart skall jag ta tag i dagens sysslor. Då jag är enda kvinnan i hushållet är det givetvis mitt ansvar att städa och tvätta. Detta skall göras tyst, diskret och utan att irritera mannen.
Detta har tyvärr ingenting att göra med vad jag kommer äta idag. Jag ville bara delge lite mat, och älska på hur japanerna slänger allt mitt på bordet så får alla plocka efter behag. Det är bra om man är glupsk och inte blygsam. Imorgon dock, då skall jag besöka izakayan varifrån denna bild kommer, så då tusan, då skall det ätas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback